Fiskeri på Maldiverne

Fiskemagasinet på dk4 har været på Maldiverne med Libertine Sport & Game Fishing for at fiske.

Maldiverne 29R

Fiskemagasinet har været på Maldiverne med Libertine Sport & Game Fishing. Det var en rigtig fornøjelig tur i godt selskab med en stribe dygtige fiskere. Fiskeriet var svært, og både fluefiskere og spinnefiskere havde svære forhold. Jeg selv var på spinnefiskerbåden, der både kastede poppere og stickbait op af revene, fiskede med speedjigs og trollede med større woblere.

Fluefiskerbådene sejlede tæt på revene, hvor folk hoppede af båden og gik på og langs revene for at se efter fisk.

Flytur til Maldiverne uden problemer
Vi havde en fuldstændig problemfri tur til Maldivernes hovedstad Male, og efter en sejltur i speedbåd i styrtende regn, så ankom vi kort efter til øen Rune Maldiverne 23Dhiffushi. Her var vejret blevet bedre, og Said og Banboo stod klar for at hjælpe os med vores bagage.

Vi kom til vores guest house – Air Dhiffushi – som var en stor positiv overraskelse. Det var virkelig lækkert, og der var tænkt over alle detaljer. Lækre værelser med eget bad og toilet. Badet var udenfor, og det var herligt at stå under åben himmel og tage bad.

Vi blev taget imod med kokosnødder med sugerør i, og derefter fordelte vi værelserne. Vi var i den grad klar til at fiske, så grejet blev gjort klar, inden vi tog ud næste morgen på vores første fiskedag i Maldiverne.

Jeg spinnefiskede på Maldiverne
Rune Maldiverne 6Mine oplevelser er klart mest fra spinnefiskerbåden, hvor Rune Brødsgaard fra rejsebureauet og undertegnede. Vi prøvede flere ting den første dag, der skulle vise sig at blive vores bedste fiskedag.

Under speedjigging fik Rune et hug, der ikke blev siddende, men det efterlod store bidemærker i den ellers helt faste pirk. Det har formentlig været en dogtooth tuna, der er kendt for sine vilde tænder. Sådan en fik jeg ikke så lang tid efter.

Efter lidt forgæves fiskeri med popper og stickbait, så valgte vi at trolle. Det var ikke et dårligt valg. Der var flere spændende fisk, der huggede på de store woblere. På denne dag var virkelig en af de helt store Rapala-woblere, der gjorde forskellen.

Rune Maldiverne 8Rune skulle lige holde min stang et øjeblik, og i de minutter huggede en wahoo. Rune hev den ind, og selvom den ikke var kæmpestor, så var det en fed fangst. Jeg fik stangen tilbage, og kort tid efter huggede en større wahoo den store Rapala-wobler. Den kom helt hen til båden, hvor vi så den, men så tog den et udløb i vild fart – den rystede på hovedet, og så røg wobleren ud af munden på den.

Jeg var ærgerlig, men jeg fik en fin fight, så jeg var glad.

Flere dage med fiskeri på Maldiverne
De næste dage gik med det samme fiskeri. Vi fik lidt hul på bylden med popper- og jigfiskeriet ved revene, og jeg fik en bluefin trevally, som dog blev mistet, da den skulle hives ombord. Jeg havde fået fighten, og det var jeg tilfreds med.

Maldiverne 11RDer var nogle giganthug, som er nogle af grundene til, at jeg skal tilbage igen. Vi fortalte skipper, at vi gerne ville fange store fisk. Vi ville gerne sende nogle store stykker fiskekød mod bunden, og så se hvad der skete. Det gjorde vi.

Skipper fik en muræne, jeg fik en mindre fisk, men lige pludselig var Rune spændt godt for. Han sad med Westin jig-stangen, som kan klare de store fisk, et Quantum Cabo-hjul, der bestemt også kan klare de største eksemplarer, og så var der 100 punds flettet Sufix-line på hjulet. Vi fiskede med stålwire for enden af linen, og en kæmpe Owner-enkeltkrog med et stykke fiskekød på.

Presset Rune med stor fisk
Rune var presset. Han kunne nærmest kun holde imod, og det var ikke nemt. Han satte sig ned og holdt imod rælingen med fødderne. Han fik lidt line ind – fisken tog lidt line, og lige pludselig rørte den på sig. Rune blev nødt til at rejse sig, da fisken gik bagom båden.

Rune Maldiverne 9Efter lidt tovtrækkeri, hvor der bestemt ikke var udsigt til, at fisken ville nærme sig båden, så forsvandt den. Da Rune hev ind, så fik vi syn for sagen. Vores 130 punds-stålwire var røget. Det var en rigtig stor fisk, vi havde fat i.

Efter nogle dage med lidt færre af de mere spændende fisk, men bestemt i antal lige så mange. For hvis man vil fange mange fisk, så tager man bare lidt fiskekød på en krog og kaster den ud i nærheden af revene. Så kan man fange fisk i alle størrelser, former og farver.

Vi prøver de store fisk igen
Igen ville vi prøve de store fisk, og igen gik der ikke længe, før en kæmpe havde indhaleret vores fiskekød på bunden. Denne gang var det mig, der var spændt for et godstog. Min bremse var strammet på mit store Everol-havhjul, min 100 punds line var helt ny, min Westin-havstang var klar til de helt Rune Maldiverne 10store fisk.

Den store fisk i dybet tog et par udløb i begyndelsen. Den ville afsted. Efter noget tovtrækkeri fik jeg nogle meter på hjulet. Jeg troede virkelig på, at fisken var på vej mod overfladen. Jeg blev dog klogere. Den gik mod bunden igen. Her gik der igen tovtrækkeri i den. Den gav sig ikke, og det var jeg heller ikke indstillet på.

Den var dog kommet helt til bunden igen, og om linen gik mod nogle koraller, eller om linen bare knækkede, ved jeg ikke. Men lige pludselig var fisken væk, og den helt nye line var knækket. Jeg var bitter, men alligevel vildt fascineret over, at der findes så store fisk, som vi ikke har mange chancer for at løfte ordentligt fra bunden. Kan det være store rokker, store hajer eller måske store groupere?

Rune Maldiverne 13Mange fiskearter på Maldiverne
Fra spinnefiskebåden blev det til i hvert fald 12-14 forskellige arter fisk. Det er tilfredsstillende med så mange fiskearter, men jeg manglede større eksemplarer. Det ville have været dejligt.

Det er dog stensikkert, at jeg kommer tilbage. Det gør jeg på grund af øen Dhiffushi, det forrygende guest house Air Dhiffushi, de to vanvittigt servicemindede og rare personer, der bestyrer stedet og ikke mindst de to gigantiske fisk, som vi mistede ude på havet.

Jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage med endnu kraftigere grej og prøve at fiske efter de store fisk – og forhåbentlig få dem til båden.

Rune Maldiverne 20Fluefiskerne knækkede efterhånden koden, og de fik mange spændende fisk. Der var bluefin trevally til alle, men de helt store giant trevallyer, måtte de nøjes med at kigge på, når de svømmede hurtigt forbi.

TAK!
Efter sådan en tur, så er der mange mennesker og virksomheder, der skal takkes. De er alle med til at gøre sådan en tur til virkelighed, så der kan blive lavet programmer fra et så spændende sted som Maldiverne.

Libertine Sport & Game Fishing
Ikke mindst Libertine Sport & Game Fishing for at lave en rigtig dejlig tur. Den var velorganiseret, selvom det var en jomfrutur med selskabet. Vi boede Maldiverne 7Ret dejligt sted, og vi havde hele tiden gode mennesker rundt om os.

Westin Fishing
Derudover er der Westin Fishing, som jeg især brugte stænger fra. Både popper-, jig- og havstænger er i højeste kvalitet, og det er noget, jeg kommer til at bruge igen. Jeg brugte også deres Platypus-wobler til at trolle med, og de virkede til mange forskellige slags fisk. Jeg havde flere gode Westin-trøjer med, som var beregnet til fiskeri under varme forhold, og de virkede perfekt.

Zebco
Der er også en kæmpe tak til Zebco, hvorfra jeg brugte Quantum Cabo-hjul. De hjul viste sig at være i højeste kvalitet, og de kan sagtens bruges til det helt vilde eksotiske fiskeri efter de store fisk. Det er et hjul, som jeg igen vil sætte min lid til, når jeg skal jagte store fisk både herhjemme, men også rundt om i verden igen.

DCIM101GOPRO

Normark
Der er også en tak til Normark. Herfra brugte jeg Rapala-woblere, Sufix fiskeline og ikke mindst et Shimano Stella-hjul, som mange bruger til eksotisk fiskeri. Rapala-woblerne fangede vi godt på, og Stella-hjulet virkede upåklageligt.

Geoff Anderson
Jeg havde også tøj på fra Geoff Anderson. Det viste sig at være en god idé. Jeg havde flere forskellige slags shorts med, og jeg havde et par af deres lækre skjorter med, som er beregnet til det eksotiske fiskeri i høj varme. Jeg havde også en regnjakke med fra Geoff Anderson – den fik jeg heldigvis ikke brug for.

Maldiverne 35R

PechXtreme
Flere ting kan man ikke få herhjemme, så det købte jeg på siden http://www.pechextreme.com/en/. Der kan man få alt, hvad hjertet begærer, når det handler om eksotisk fiskeri. Det gælder poppere og jigs til stænger, hjul og helt op til fightstole, samt selvfølgelig alt med kroge, rigs og wire.