Pontus – den svenske guide ved Ebro – leverer igen

Mads Hussing med en malle fra EbroJeg har været to dage ved Ebro med Pontus Ingvarsson fra Ebro Mosterhunt, og det var igen en kæmpesuccés

Af Mads Hussing

Det er ikke ligegyldigt, hvilken guide man vælger, når man er ude. Det fik jeg igen bevist, da jeg var ved Ebro i slutningen af juli måned for at fiske maller.

Fantastisk udsigt ved Ebro.Jeg har tidligere fisket med Pontus Ingvarsson fra Ebro Mosterhunt, og det gav en stribe gode maller. Dengang fiskede en engelsk guide og hans hold 20 meter fra os, og de fik én malle samtidig med, at vi fik otte maller.

Denne gang var det endnu vildere. Vi kunne se mindst tre andre guider med deres hold. På førstedagen fik vi 13 maller op til lige over 52 kg på to mallestænger. 30 meter fra os Der blev fightet igennem med mallerne i Ebro.fiskede en anden guide og hans to kunder med fire mallestænger, og de fik to karper hele dagen. Deres frustrationer var kæmpestore, da de kunne høre, at vi kæmpede med den ene malle efter den anden.

På den anden side sad et par andre guider, og hvert hold fik maksimalt to maller.

På andendagen var det lige så udtalt. Vi så slet ikke, at de Når man skal holde en malle ordentligt, så bliver ens tøj i den grad svinet til.andre fangede noget, og i mellemtiden fik jeg hele 21 maller og fire karper på land. Stadig på kun to mallestænger og to karpestænger. Lokalkendskab, dedikation og viljen til at gå den sidste mil er så vigtig, når det handler om at få fisk.

Det kan Pontus, og derfor bruger jeg ham igen, når jeg kommer tilbage til Ebro en anden god gang. Her er lidt om mine to dage ved Ebro.
Mads og Karen Hussing med hver sin maille.
Første dag ved Ebro nåede jeg allerede mit mål. Vi landede 13 maller på to mallestænger. Jeg var den eneste, der fiskede, men med flere dobbelthug, så kunne jeg ikke få alle ind. Pontus landede 2 1/2 af dem, og den sidste halve tog min kone sig af. Hun rullede en 15 kilos malle ind, mens jeg stod og kæmpede med en, der var endnu større.

Mads Hussing med en af de flotte karper fra Ebro.Udover de 13 maller på land, så mistede jeg desværre en syv-otte stykker, og jeg fik en karpe på omkring 10 kg. Cirka halvdelen af mallerne var over 20 kg, og de tre største var 30 kg, 32 kg og lige over 52 kg. Den største var 2,04 meter, og det var en drøm, der gik i opfyldelse. Det var en malle på over to meter, og den var samtidig 14 centimeter længere end mig.

Vi fiskede i cirka 10 timer, og om morgenen var det helt vildt, Det var ægte kærlighed.mens der ved 11-tiden kom en lidt død periode. Om eftermiddagen gik det helt amok igen. Den stod på dobbelthug, vilde udløb, lange arme og malleslim over det hele.

Dag to ved Ebro var endnu vildere end den første dag. Der var ikke mange rolige øjeblikke i løbet af dagen, og da de ti timers fiskeri var slut, så kunne jeg se tilbage på at have fanget 21 maller og fire karper.
Karpen havde taget en Vital Baits-boilies. De boilies bliver lavet af en dansker, der bor i Spanien.
Karperne var der ikke rigtig noget størrelse på. De var op til otte-ni kg, men mallerne var fine. 11 maller over 20 kg, heraf seks over 30 kg, tre over 40 kg, og den største fik jeg til allersidst, og den vejede 72,12 kg. Der var maksimalt 35 minutter mellem huggende, og flere gange var der hug på to og tre stænger af gangen.

Jeg var glad for den store malle fra Ebro.Vi fiskede med to mallestænger, men havde lagt to stænger ud til karper også. Flere gange sejlede Pontus den ene stang ud, og da han kom ind 20 sekunder senere, så stod jeg med fisk på på den anden stang. På førstedagen fik jeg en over to meter, og længe så det ud til, at det skulle jeg ikke få på andendagen.

10 minutter i lukketid får jeg dog et hug, som jeg godt kan mærke er en fisk i den rette kaliber. Den går tungt, og den Flere gange i løbet af dagene var der dobbelthug - nogle gange endda også trippelhug.tager nogle stille og rolige – men lange udløb. På det tidspunkt havde jeg hevet 20 maller ind den dag, så armene var lidt trætte, men jeg ville bare havde denne her fisk ind. Og da den kom ind, så kunne jublen bryde løs. Den var dejligt stor!

Vi målte den til 210 centimeter og til 159 engelske pund, hvilket er lige over 72 kg. Status for to dages fiskeri er: 34 maller op til 72 kg. Halvdelen af maller var over 20 kg. Jeg fik Ebro er bare fantastisk.fem karper på land op til omkring 10 kg. Det har virkelig været et par fede dage, og nu er mine arme for alvor færdige. Men jeg er klar på sådan et eventyr igen.

De dage ved Pontus beviste endnu engang, at det er ikke ligegyldigt, hvem man tager ud med.